Lekker & Gezond

Aardbeien zijn lekker en gezond. Ze zijn zoet, maar caloriearm en bevatten veel gezonde voedingsstoffen. Een portie aardbeien van 100 gram bevat ruim 60 mg vit.C., vezels en geen vet. 

Aardbeien zitten vol antioxidanten. Aardbeien bevatten relatief veel kalium. Dit mineraal kan bloeddrukverlagend werken. 

Tabel:

100 gram aardbeien bevat: 

energie 36 kcal
water 89,3 gram
eiwit 0,8 gram
koolhydraten 6,5 gram
wv suikers 5,4 gram
vit. B1 0,03 mg
vit. B6 0,05 mg
vit.C 64 mg
Kalium 150 mg
Calcium 25 mg
Fosfor 30 mg
Ijzer 0,9 mg

 

Uit www.voedingswaardetabel.nl

 

Lekker & Gezond Fruit eten helpt je om op gewicht te blijven. De grote hoeveelheid vezels in fruit zorgen voor een goede maagvulling, waardoor je eerder een voldaan gevoel hebt. En omdat dat gevoel lang aanhoudt, zwicht je minder snel voor ongezonde tussendoortjes. Daarnaast kun je door voldoende fruit te eten verstoppingen helpen voorkomen en ook het risico op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker verkleinen.

Met name verse aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen zitten vol voedingsstoffen en antioxidanten die je lichaam gezond houden en beschermen tegen chronische ziekten. Deze vruchten worden daarom ook vaak "superfruit'' genoemd. Uit diverse studies blijkt dat het eten van zachtfruit kan bijdragen aan het voorkomen van allergieën, ontstekingen, zweren, virussen en tumoren. Dus ons heerlijke zachtfruit is niet alleen een lust voor het oog en bijzonder smaakvol…het is ook nog eens behoorlijk gezond!